background-image
 

 

Welke kinderen lopen meer risico?


Er is niet een bepaald type kind waarvan je van te voren al weet dat hij problematisch gaat gamen. Maar er zijn wel kinderen die meer risico lopen dan een ander om meer te gaan gamen dan wenselijk is. Kinderen die eenzaam zijn, weinig zelfvertrouwen en weinig sociale vaardigheden hebben krijgen sneller problemen met gamen. Ook jongeren met autisme en AD(H)D lopen extra risico op problematisch gamen. Kijk in onderstaande filmpje wat de expert zegt over kinderen die meer risico lopen.

  • Meer info over jongeren met autisme en gamen
    Autisme en gamen
    Veel jongeren met autisme zijn dol op gamen. De gestructureerde wereld van een game, met heldere afspraken en overzichtelijke sociale interactie past perfect bij hen. Ze kunnen het ook uren volhouden, omdat jongeren met autisme zich vaak heel goed lang op één ding concentreren. Gamen is daarom een heel verleidelijke hobby voor deze jongeren. Maar ook gevaarlijk. Juist doordat ze al geneigd zijn zich te onttrekken aan sociale activiteiten in de echte wereld en zich erg sterk te richten op één activiteit. Doordat gamen zo aantrekkelijk voor ze is, lopen jongeren met autisme meer risico op problematisch gamen.

    Maar gelukkig heeft gamen heeft ook voordelen voor jongeren met autisme. Een game biedt een veilige, gestructureerde, laagdrempelige, voorspelbare en anonieme wereld. Vaak maken ze deel uit van een sociaal netwerk, iets wat in de echte wereld nog wel eens ingewikkeld kan zijn. Bovendien is de echte wereld soms zo hectisch en onoverzichtelijk voor ze, dat het gamen echt een rustpunt kan zijn. Het is goed om dit als ouder ook in je achterhoofd te houden.

    Tips voor ouders van jongeren met autisme
    • Verdiep je in het belevingswereld van je gamende kind. Voor sommige kinderen met autisme zijn vragen zoals “Wat vind je leuk aan….?” “Hoe voel je je……? “ erg moeilijk om te beantwoorden. Daarom is het handiger te vragen naar de praktische zaken in de game: “Wat moet je doen?” “Is dat moeilijk?” ”Wanneer is het spel klaar?” “Is het spel ooit afgelopen?” ”Met wie speel je het spel?” “Maken jullie afspraken over wanneer je weer online bent?” “Voel je je ooit verplicht om online te gaan, of vind je het gewoon leuk?”
    • Een jongere met autisme heeft extra duidelijkheid nodig. Maak daarom heldere afspraken, bijvoorbeeld over hoe lang er gegamed mag worden. ‘Je mag eventjes gamen, we gaan zo eten’ is echt te vaag. Zeg liever ‘Je mag 20 minuten gamen, want om kwart over zes gaan we eten’. Laat 5 of 10 minuten van tevoren weten dat het einde nadert.
    • De mentale leeftijd van een jongere met autisme is vaak jonger dan zijn werkelijke leeftijd. Let daarom goed op bij de keuze van de games. Probeer in te schatten of de mentale leeftijd van je kind ongeveer overeenkomt met de leeftijdsclassificatie van het spel dat hij wil spelen. Beter nog is het om het spel een keer samen te spelen, dan weet je hoe je kind op het spel reageert.
  • Meer info over jongeren met ADHD en gamen
    ADHD en gamen
    Gamen is vaak extra aantrekkelijk voor kinderen met ADHD. Ze hebben behoefte aan afleiding en spanning, zijn vaak snel verveeld, impulsief en gevoelig voor de snelle beloningen die games bieden. Kinderen met ADHD vertonen dan ook vaker problematisch gamegedrag dan kinderen die dit geen ADHD hebben. Gelukkig is gamen en ADHD niet per se een ongezonde combinatie. Gamen kan ook heel ontspannend zijn voor kinderen met ADHD.

    Tips voor ouders van jongeren met ADHD
    • Probeer erachter te komen wat je kind zo leuk vindt aan gamen en wat voor voordelen hij eruit haalt.
    • Geef het gamen een plek binnen de normale dagelijkse structuur en stel duidelijke regels.

Dit is een website van: hoepakjijdataan.nl